Hospital Admission and Discharge: Lessons Learned from a Large Programme in Southwest Germany.
In: International Journal of Integrated Care (IJIC), Jg. 23 (2023), Heft 1, S. 1-13
Online
academicJournal
Zugriff:
Introduction: In the context of a GP-based care programme, we implemented an admission, discharge and follow-up programme. Description: The VESPEERA programme consists of three sets of components: preadmission interventions, in-hospital interventions and post-discharge interventions. It was aimed at all patients with a hospital stay participating in the GP-based care programme and was implemented in 7 hospitals and 72 general practices in southwest Germany using a range of strategies. Its' effectiveness was evaluated using readmissions within 90 days after discharge as primary outcome. Questionnaires with staff were used to explore the implementation process. Discussion: A statistically significant effect was not found, but the effect size was similar to other interventions. Intervention fidelity was low and contextual factors affecting the implementation, amongst others, were available resources, external requirements such as legal regulations and networking between care providers. Lessons learned were derived that can aid to inform future political or scientific initiatives. Conclusion: Structured information transfer at hospital admission and discharge makes sense but the added value in the context of a GP-based programme seems modest. Primary care teams should be involved in pre- and post-hospital care. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Einleitung: Im Rahmen der hausarztzentrierten Versorgung wurde ein Programm zur Verbesserung von Krankenhausaufnahmen und -entlassungen sowie der Nachsorge implementiert. Beschreibung: Das VESPEERA-Programm bestand aus verschiedenen Komponenten, die vor der Aufnahme, während des Krankenhausaufenthalts sowie nach der Entlassung durchgeführt wurden. Das Programm richtete sich an alle Patienten mit einem Krankenhausaufenthalt, die an der hausarztzentrierten Versorgung teilnahmen und wurde in 7 Krankenhäusern und 72 Hausarztpraxen in Südwestdeutschland unter Anwendung einer Reihe von Strategien implementiert. Seine Wirksamkeit wurde anhand des primären Endpunkts "Rehospitalisierungen innerhalb von 90 Tagen nach der Entlassung" bewertet. Anhand einer Fragebogenbefragung beim Personal wurde der Implementierungsprozess untersucht. Diskussion: Ein statistisch signifikanter Effekt konnte nicht gefunden werden, die Effektgröße war jedoch ähnlich wie bei anderen Interventionen. Die Interventionstreue war gering. Kontextfaktoren, die die Implementierung beeinflussten, waren unter anderem verfügbare Ressourcen, externe Anforderungen wie gesetzliche Vorschriften und die Vernetzung von Leistungserbringern. Es wurden Schlussfolgerungen gezogen, die für künftige politische oder wissenschaftliche Initiativen hilfreich sein können. Schlussfolgerung: Eine strukturierte Informationsweitergabe bei der Aufnahme und Entlassung aus dem Krankenhaus ist sinnvoll, doch scheint der zusätzliche Nutzen im Rahmen der hausarztzentrierten Versorgung begrenzt. Teams der Primärversorgung sollten in die prä- und poststationäre Versorgung einbezogen werden. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
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Titel: |
Hospital Admission and Discharge: Lessons Learned from a Large Programme in Southwest Germany.
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Autor/in / Beteiligte Person: | FORSTNER, JOHANNA ; PILZ, MAXIMILIAN ; STRASNER, CORNELIA ; WEIS, ALINE ; LITKE, NICOLA ; UHLMANN, LORENZ ; PETERS-KLIMM, FRANK ; ALUTTIS, FRANK ; BALDAUF, ANNIKA ; KIEL, MARION ; QREINI, MARKUS |
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Zeitschrift: | International Journal of Integrated Care (IJIC), Jg. 23 (2023), Heft 1, S. 1-13 |
Veröffentlichung: | 2023 |
Medientyp: | academicJournal |
ISSN: | 1568-4156 (print) |
DOI: | 10.5334/ijic.6534 |
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